webshop länk 250px

ScenBloggen

En mötesplats för dig som attraheras av rampljuset

Små Citroner Gula filmrecension

film_05film_01

Teresa Fabik har efter debutfilmen Hip Hip Hora och därefter Prinsessa följt upp med sin tredje film som alla har samma tema: vardagshjältinnor som kämpar för att få livet att fungera i den hårda tillvaron. Filmen är baserad på Kajsa Ingemarssons succéroman med samma namn.

Den matälskande huvudpersonen Agnes som spelas av Rakel Värmländer spenderar nästan all sin tid slitandes på gourmetrestaurangen Le Bateau Bleu. Men efter en olycklig kväll så fick hon sig utsparkad ur restaurangen av ägaren Gerard (Dan Ekborg). Hon söker då tröst hos hennes självupptagne rockstjärnewannabe till pojkvän (Richard Ulfsäter), men kommer på honom med en sönderblonderad yngre tjej med silikonimplantat. Hon flyr hem till mamma och pappa i lilla Länninge för tröst och börjar resan med att hitta en ny mening med livet.

En gammal arbetskamrat (Eric Ericsson) dyker då upp och erbjuder henne att förverkliga sina kockdrömmar genom ett delägarskap i en ny restaurang som visar sig vara det värsta, och det bästa hon kunnat göra. Nu är deras enda räddning den anonyma och inflytelserika matkritikern ”Lola” för att få flyt på verksamheten. Självklart lyckas Agnes bli kär i matkritikern som egentligen är den nördige och genomsnälla grannen David (Sverrir Gudnasson), den enda personen som inte får veta vem hon egentligen är.

Rakel Värmlander gör en strålande insats och sätter både dramat och komiken galant. Josefine Bornebusch som spelar den coole storstadspinglan och bästa vän till Agnes visar även här att hon kan spela alla möjliga karaktärer. Hon är en uppfriskande fläkt med sina kommentarer och sitt underhållande sätt även i dom allvarliga situationerna. Dan Ekborg som spelar den arge och smått galne krögaren är den mest överdrivne rollen i filmen och fungerar lite som den klumpige och elake skurken i en barnfilm. Den komiska tajmingen är perfekt och David Tainton driver med hudfärg med mera med glimten i ögat. Med tanke på den stora tidspressen dom haft under inspelningen så har teamet gjort ett väldigt bra jobb.

Den romantiska komedin är fylld av roliga och sorgliga stunder och även om storyn kan kännas förutsägbar som i dom flesta liknande filmer så dras man med i uppgivenheten, förtvivlan, kärleksruset och skratten från början till slut.

Text: Marielle Tengström, thisismarielle.se

Dela:

Rating: ★★★½☆