webshop länk 250px

ScenBloggen

En mötesplats för dig som attraheras av rampljuset

Rasmus Tirzitis – Sveriges svar på George Lucas

Threads of Destiny skapades för att ge människor en chans att visa sitt hantverk

Ta ett science fiction fan och en vision! Det kan låta som varje geek du någonsin träffat. Drömmen att skriva en bok, drömmen att designa ett spel eller drömmen att göra en film! I denna position befann sig en gång George Lucas, som många anser vara kungen av Science Fiction idag. För er som inte vet vem han är så är han skaparen av allt som är Star Wars. George Lucas fick idén till Star Wars ungefär 1971 och under hela produktionen var det inte många som trodde på honom, idén var en galen historia om riddare, monster och prinsessor fast i rymden? Vi vet ju dock hur det gick där och franchiset har idag massiva mängder fans!

Ca 30 år senare får ett av dessa fans Rasmus Tirzitis inspirationen att göra sin egen Star Wars film. Något som började som något litet men blev en långfilm med ett massivt crew från hela världen och har premiär den 22 februari! Filmen Threads of Destiny –

tfd

” Berättelsen utspelar sig 94 år efter Slaget vid Yavin. Den Nya Republiken har återupplivats och har återinfört demokrati i galaxen. Jediorden har återinstiftats på planeten Yavin 4 och fortsätter att träna Jediriddare i fredens och rättvisans konst; men allt är inte fredligt i världen. Efter Imperiets fall har det forna Skenvi kommit ut från skuggorna, redo att agera.”

 

front_r1

Rasmus berättar.

– Jag kom först i kontakt med Star Wars när jag var runt 4-5 år gammal. Jag minns att vi inte hade Star Wars på VHS så min bror och jag ville alltid hyra filmerna när vi var i videobutiken. Jag har senare läst en del fan-skrivna historier om Star Wars och det lilla jag läst har jag tyckt om men jag anser ändå att Star Wars är så pass visuellt att det är något man ska uppleva med blotta ögat. Fanfilmer har jag sett desto fler, en av mina favoriter är Star Wars: Broken Allegiance som nog var den filmen som gjorde att jag riktade min uppmärksamhet till hela fanfilm genren.

 

Så till en början var det främst andra fanfilmer som inspirerade mig att göra min egen. Det var en av produktionerna som berättade att de hade tagit kontakt med människor i andra länder för att kunna göra en del effekter och den idén gick jag igång på och tänkte, om jag själv inte kan göra alla effekterna i filmen så finns det säkert någon annan därute som kan. Det var först tänkt att det skulle vara en kortfilm, men allt eftersom manuset till filmen utvecklades så landade den tillslut i ett långfilmsformat. Det var så många spännande idéer och sekvenser jag var nyfiken på att se hur vi skulle kunna klara av att genomföra.

 

Målet med filmen har alltid varit att engagera och inspirera andra att vara kreativa. Threads of Destiny skapades för att ge människor en chans att visa sitt hantverk, för att ge alla inblandade en chans att leva ut sin dröm och slutligen för att visa folk i filmindustrin vad som kan åstadkommas med en väldigt liten budget, hängivna människor och oupptäckta talanger.

 

r03

Vad fick dig att välja att ha dialogen på engelska? 

– Kom igen, Star Wars på svenska, det låter inget bra! Det var något vi skämtade om på inspelningsplatsen, hur dialogen skulle låta på svenska och en del av skådespelarna agerade upp scenen på svenska för skojs skull. Sen är ju fanfilmerna till för att alla fans runt om i världen ska kunna ta del och njuta av dem.

 

Kände du aldrig att du tappade inspirationen under dessa nästan 10 år det tog att göra filmen?

– Det som gjorde att jag främst orkade arbeta med filmen så länge var att jag arbetade med andra projekt under tiden. Det har hållit min låga igång och gjort att när jag väl kommit tillbaka till ToD så har jag haft en nytänding att med mina nya kunskaper och lärdomar från andra projekt försöka göra den ännu bättre. Det har kommit och gått i perioder där det inte krävts så mycket från mig, annat än att kommunicera med de som gör effekterna och hålla dem motiverade.

 

George Lucas hade ju som sagt själv svårigheter med att få bolag osv att tro på hans idé, känner du igen dig i det?

– Absolut. Det är ett väldigt bisarrt upplägg. Det är mer eller mindre en saga vi berättar med riddare och prinsessor och onda trollkarlar. Fördelen som vi har idag och som inte Lucas hade, är att alla har sett eller hört talas om Star Wars och vet vad det är. Den fördelen hade han inte utan fick övertyga folk från grunden. Han var först med att göra något nytt och alla som gör något nytt möts till en början av skeptiska och negativa människor.

 

Större delen av filmens crew var gymnasiekompisar till mig och skådespelarna hittade jag online på skådespelarforum. Det jag tror fick dem att spetsa öronen var att det var ett så pass säreget projekt och så hade vi 10 stycken riktigt välgjorda konceptskisser om vad visionen var för filmen som vi visade för folk. En av skådespelarna, Andreas Rylander (Lord Siege) reste totalt 80 mil för varje inspelningstillfälle för han trodde på projektet.

 

r01

Du har gjort några filmer sen tidigare, hur är denna produktion annorlunda och vilka nya erfarenheter har du fått?

– För de av er som har gjort en film förut så vet ni att det är en tillräckligt svår sak att bara sätta ihop en film. Den här filmen var något helt nytt för mig och jag har lärt mig otroligt mycket på vägen. Den största utmaningen var att hitta ett bra arbetsflöde i klippningen, hur vi skulle färdigställa effekterna. Det var en stor grupp människor som behövde kopplas in varje gång vi skulle göra något eftersom allting gjordes från scratch.

 

Har jag förstått det rätt när jag säger att du inte kan tjäna pengar på denna film? Hur känns det när vi ändå lever i en värld där det anses lite smått galet att inte tjäna pengar på jobb man utför? 

– Det jag har tjänat på att göra ToD har varit all den kunskap och de kontakter som kommit med projektet. Att göra en Star Wars film på den här nivån drar till sig uppmärksamhet, vilket jag är otroligt tacksam över. Jag har träffat många människor som jag kommer fortsätta arbeta med efter den här filmen och flera andra medarbetare har jag redan samarbetat med på andra projekt. I slutändan är just Threads of Destiny bara en språngbräda till kommande projekt.

 

Vad är dina planer på framtida filmer? 

– Just nu har vi endast ett fåtal inspelningsdagar kvar på min nästa film som heter Vilsen, en ockult actionthriller som beräknas vara färdig senare i år. Jag utesluter ingenting utan är öppen för möjligheter. Jag har ett par idéer jag skulle vilja pröva men jag kommer troligen inte att börja med något nytt förrän vi filmat klart Vilsen. Jag har träffat flera människor under inspelningen som jag gärna arbetar med igen. Sen, om det blir ett svenskt eller utländskt projekt, beror på vad som händer med både Vilsen och Threads of Destiny.

Text : Anna Tjernström

www.annaröd.se

Foto: Armand Dommer

 

Dela: