webshop länk 250px

ScenBloggen

En mötesplats för dig som attraheras av rampljuset

Iron Man 3 filmrecension

Efter den rosade filmen Avengers förra året ligger nu ribban högt för Marvel. Ändå lyckades Iron Man 3 toppa förväntningarna med minst lika påkostade effekter, en skruvad och genomtänkt historia och strålande insatser av huvudkaraktärerna.

iron_02

Iron Man, superhjälten skapad av Stan Lee, Larry Lieber och utformad av Don Heck och Jack Kirkby för Marvel är tillbaka med sin tredje film. Multibiljardären, ingenjören, och kvinnokarlen Tony Stark som spelas av Robert Downey Jr började sin resa när han är i Afghanistan med sitt vapenföretag för att demonstrera sitt nya missilvapen för USA:s flygvapen. Han blir tillfångatagen av vapenhandlarna och tvingas att bygga vapen åt dem. Men under attacken har granatsplitter trängts in i hans kropp och hotar hans hjärta. Under fångenskapen opererar han in energicell i bröstet som aldrig tidigare skådats för att hållas vid liv. I hemlighet bygger han också en skottsäker järndräkt som drivs av energicellen och lyckas ta sig tillbaka till USA från sitt fångenskap. Väl tillbaka börjar han inse baksidorna av sitt yrke och börjar istället utföra superhjältedåd med sin nu högutvecklade dräkt.

Den tredje filmen präglas av mer personliga problem. Han lider av posttraumatisk stress och är psykiskt frånvarande med allt fokus på sina dräkter. Det tär på förhållandet med fd sekreteraren Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) som också finner uppmärksamhet hos andra män i sin brist på kärlek. The Mandarin som spelas av Ben Kingsley är en ny, förvånansvärt smart superskurk som utmanar Stark till det yttersta. Han vänder upp och ner på allt och nöjer sig inte förrän han har förnedrat Iron Man fullständigt och lindat världen runt sitt lillfinger. Captain America uppfanns av Marvel under andra världskriget åt dom trötta soldaterna som kämpade för landet, och även här ser vi tydliga paralleller mellan The Mandarin och kriget mot terrorismen, även om dom gör det med en oväntad komisk tvist.

iron_01

Det bjuds inte helt oväntat på imponerande specialeffekter, rasande byggnader, explosioner och galna flygfärder. Robert kommer också med sina avspända sarkastiska kommentarer och humor mitt i eländigheten precis som förr. Det krävs mycket för att ännu en uppföljare ska bli hyllad. Men vad som gjorde att den tredje filmen inte bara blev en parad av påkostade specialeffekter och förutsägbara scener var den oväntat råa och listiga skurken, Gwyneth tuffa insats i slutet (som med övertygelse fick samma effekt på seriefantast-killar som Anne Hathaway som Catwoman), och Starks personliga utveckling från frånvarande geni till Peppers efterlängtade och hängivne kärlek.

Genre: Action

Huvudskådespelare: Robert Downey Jr, Gwyneth Paltrow, Ben Kingsley

Premiärdatum: 24 april 2013